סוף עידן המשמורת? ביהמ"ש לענייני משפחה באשדוד: "זהו מושג חלול"

סוף עידן המשמורת? בית המשפט לענייני משפחה באשדוד קבע: מושג המשמורת הנו מושג חלול שרק מעצים הסכסוך בין ההורים. יש לנטוש מושג זה לטובת אחריות הורית משותפת.

מאת: עורך דין רן רייכמן

משמורת משותפת

עורך דין רן רייכמן – משמורת משותפת (David Castillo Dominici)

קביעה זו הגיעה בעקבות זוג הורים שהגיש באופן הדדי תביעת משמורת על הילדים המשותפים. בעקבות הקרע ביניהם שתי הבנות הלכו לגור עם האב והבן נותר עם האם. בית המשפט מצא כי שני ההורים ראויים לגדל את הילדים, וכך אף קבעו חוות הדעת של הגורמים המקצועיים.

עורך דין רן רייכמן מציין כי השופטת רותם קטלר עיאש קבעה כי המגמה החדשה הנה נטישת מושג המשמורת לטובת אחריות הורית משותפת. לדעתה הכרזה על הורה אחד כהורה משמורן נותנת לאותו הורה עדיפות על הילדים ויכולת להשפיע עליהם, כשהתוצאה היא לא פעם ניכור הורי. עוד קבע בית המשפט כי מושג המשמורת הוא מושג חלול אשר נעדר משמעות עקרונית, שכן השאלה האמיתית היא מי הוא ההורה שיכריע בעניינים מהותיים של הילדים.

ממשמורת משותפת לאחריות הורית שווה

הנושאים המהותיים (קבלת החלטות בעניין החינוך,בריאות וכיו"ב) מכוח חוק הכשרות המשפטית לא מוכרעים על ידי ההורה המשמורן, אלא על ידי שני ההורים בהיותם אפוטרופוסים משותפים ושווים על הילדים. עוד קבע בית המשפט כי העיסוק בסוגיית המשמורת היא כשלעצמה יוצרת מתח ועימות בין ההורים ומלהיטה עוד יותר את הסכסוך.

עורך דין רן רייכמן מסביר כי בסופו של דבר, בית המשפט קובע כי אין עוד לעסוק במשמורת, אלא להחליף הדיבור באחריות הורית משותפת. כמו כן, בית המשפט קבע כי הילדים יהיו באחריות הורית משותפת, תוך חלוקת זמן שווה בין ההורים. פסק דין זה מאמץ למעשה את המלצות ועדת שניט, אשר המליצה על ביטול חזקת הגיל הרך, הקובעת כי ילדים עד גיל 6 יגדלו באופן אוטומטי אצל האם. כמו כן היא המליצה על ביטול מושב המשמורת תוך שקבעה כי המצב הטבעי הוא אחריות הורית משותפת של שני ההורים.

האם מדובר בפסק דין חריג? האם הוא ייסחוף שופטים נוספים? אין לדעת,אבל הוא בהחלט כלי מתאים להשתמש בו על ידי עורכי הדין במקרים המתאימים.

פורסם בקטגוריה גירושין, מאמרים כלליים, משמורת והסדרי ראייה, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.