עו"ד רן רייכמן: מהי התרת נישואין ואיך היא מתבצעת?

רן רייכמן

רן רייכמן – על התרת נישואין (Ambro)

על פי הדין האישי, נישואין וגירושין במדינת ישראל מצויים בסמכותו הבלעדית של בית דין דתי – יהודי, נוצרי או מוסלמי. מדובר במצב בעייתי ומגביל, במיוחד עבור זוגות שרוצים להתגרש ונישאו בחתונה אזרחית בחו"ל, או במקרה שבו אחד מבני הזוג אינו יהודי. עורך דין רן רייכמן מציין כי במקרים אלו שאינם מוכרים על ידי בית הדין הרבני, מתקיים הליך מיוחד אשר מכונה "התרת נישואין", ובדרך כלל ניתן לבצעו בבית משפט לענייני משפחה.

מהי התרת נישואין? הגדרת המושג

עו"ד רן רייכמן מסביר: התרת נישואין הנה הליך אזרחי המתקיים במצבים שאינם אפשריים לטיפול על ידי בית דין רבני – זאת מכיוון שבית דין רבני אינו מכיר בתקפותם של נישואין מעורבים או נישואין אזרחיים. כפועל יוצא מכך, נולד הליך התרת הנישואין שנועד לספק מענה לציבור מתגרשים שאינו מוכר על ידי בין דין כמו בית הדין הרבני.

סמכות משפטית להתרת נישואין

על מנת לבצע הליך התרת נישואין, מפרט עו"ד רן רייכמן כי יש לפנות בבקשה לבית המשפט העליון, אשר קובע מי תהיה הסמכות המשפטית שתטפל במקרה. בדרך כלל יפנה בית המשפט העליון את בני הזוג אל בית משפט לענייני משפחה לטיפול בהתרת הנישואין.

בית המשפט לענייני משפחה, במיוחד במקרים של זוגות מעורבים, יפנה לבית הדין הרבני על מנת לבדוק אם קיימות דרישות לדיון הלכתי בגירושין, ובמידת הצורך יפנה אליו את הטיפול במקרה. לדברי רן רייכמן, מקרי גירושין שאינם נדרשים לאישור הרבנות יטופלו בבית המשפט לענייני משפחה.

הליך התרת נישואין

הליך התרת נישואין דורש להגיש לבית משפט לענייני משפחה בקשה שאליה מצורפים כל האישורים, התצהירים והמסמכים המעידים על נישואין מעורבים או אזרחיים. עו"ד רן רייכמן מוסיף כי במקרים של חוסר הסכמה לגירושין, יבוצע ההליך על ידי הגשת תובענה אל בית המשפט. יש לציין כי במקרה של בן זוג חסר דת, הוא יידרש להציג תצהירי מכרים המעידים על אמונתו.

לאחר בדיקה מול בית הדין הרבני ואישור סמכותו המשפטית של בית המשפט לענייני משפחה, יבדוק בית המשפט כל מקרה לגופו, יאשר ויוציא עבורו פסק דין. לטענת עורך דין רן רייכמן, חשוב לדעת כי פסק דין זה הנו מקביל בסמכויותיו לאלו של גירושין רגילים בכל הקשור למזונות, למשמורות ולאפשרות להתחתן מחדש. מעל לכל, יש להבין כי מדובר בהליך משפטי סבוך כמו בגירושין רגילים, המצריך ייעוץ וליווי מקצועי של עורך דין המתמחה בעניינים אלו.

פורסם בקטגוריה הסכמים, מאמרים כלליים, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.