מי מוסמך לדון בנישואים אזרחיים?

במסגרת הליך גירושין נידונות כמה וכמה סוגיות שיקבעו את עתיד חייהם של בני הזוג לאחר ההסכם. הסוגיות שנידונות יקבעו את סוגיית המזונות, גם של הילדים וגם של האישה, יקבעו את הסדרי הראיה וכמובן את חלוקת הרכוש. במדינת ישראל בית הדין הרבני הוא המוסמך לדון בסוגיית הגט, והיחיד שיכול לכפות על בני הזוג להתגרש. ביתר הנושאים ניתן לדון בבית המשפט לענייני משפחה.

מאת: עו"ד רן רייכמן – צוות האתר

מה קורה כאשר זוג נישא בנישואים אזרחיים?

עו"ד רן רייכמןזוגות רבים בוחרים להתחתן בנישואים אזרחיים מסיבות שונות. במקרה שזוג זה רוצה להתגרש, בית המשפט לענייני משפחה מתייחס אל דיני המשפט הבינלאומי, שאומר כי מי שנישא במדינה כלשהי בעולם, ייחשב כנשוי גם במדינות העולם האחרות. עו"ד רן רייכמן מסביר כי דבר זה תקף גם אם הזוג התחתן בדרך שונה מהארץ בה חי. על כן, בית המשפט בישראל ייתן תוקף לנישואין, על כל המשתמע מכך.

לעומת זאת, מציין עו"ד רן רייכמן, בית הדין הרבני לא יכיר בבני הזוג כנשואים אלא כספק נשואים. הגדרה זו אומרת כי אם בני הזוג ירצו להתגרש ניתן לחייב את האישה לקבל גט לחומרא, שנובע מהפטרת הבעל ממזונות.

לפיכך, למרות שבנושא של נישואים וגירושין יש במדינת ישראל שני גופים להם סמכות מקבילה, אין זה אומר כי הם מכילים את אותה מערכת חוקים. למעשה, בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה, פועלים בצורה שונה ומנהיגים סדרי דין שונים, גם במסגרת אותו מקרה ואותן נסיבות.

פורסם בקטגוריה נישואין, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.