מה המשמעות של כתובה בעת גירושין?

החלטתם להיתפס כנדיבים ולציין בכתובה סכום גבוה באופן לא מציאותי? עורך דין רן רייכמן מדגיש כי בני זוג רבים נוטים לעשות זאת ביום חתונתם. עם זאת, בדיוק כמו שאתם לא חושבים שיגיע היום שבו הסכום הנקוב בכתובה יקבל משמעות, כך מרבית מבני הזוג המתגרשים, לא חשבו שיגיע היום שבו יצטרכו לשלם לבנות זוגם סכומים בגובה מאות אלפי ש"ח.

משרד עורך דין רן רייכמן

מה המשמעות של כתובה בגירושין? עו"ד רן רייכמן (bigjom)

כן, קראתם נכון. רוב הזוגות נוטים לזלזל בסכום הנקוב בכתובה, אבל בסופו של דבר מדובר בסכום בעל משמעות רבה ביותר מבחינת בתי הדין הרבניים, בעלי הסמכות המשפטית לדון בענייני גירושין.

באילו מצבים לא תהיה משמעות לסכום הנקוב בכתובה?

על אף שציינו כי הסכום הנקוב בכתובה נלקח ברצינות רבה בבתי הדין הרבניים, הרי שישנם מצבים מסוימים שבהם ניתן מבחינה חוקית והלכתית לפטור את הבעל מתשלום הסכום. עורך דין רן רייכמן מפרט:

  • מקח טעות – מצבים שבהם מתברר אחרי הנישואים שהאישה הוליכה שולל את הגבר והתחתנה עמו תוך כדי שהיא מסתירה בעיה רפואית חמורה שיכולה להיות פיזית או נפשית, המפריעה לה בתפקוד היומיומי.
  • בגידה – במקרים שבהם ישתכנע בית הדין הרבני כי האישה קיימה יחסי אישות עם גבר אחר.
  • מורדת – אישה המסרבת ללא סיבה מוצדקת לקיים יחסי אישות עם בעלה עלולה למצוא את עצמה מוכרזת על ידי בית הדין הרבני כ"מורדת" ובקרה שכזה תישלל ממנה הכתובה וכן הזכאות שלה לקבלת מזונות.
  • פסול בכתובה – אמנם מדובר על מקרים נדירים מאוד, אך עורך דין רן רייכמן מציין שאם התגלה פגם מהותי באופן שבו נערכה הכתובה, ייתכן כי היא תיפסל.
  • עזיבת הבית – אישה שעוזבת את הבית המשותף ללא כל סיבה מוצדקת עלולה גם כן לאבד את כתובתה.
  • עוברת על דת לאחר התראה – במקרים בהם האישה מתנהגת בפריצות, מכשילה את בעלה ומפריעה לחיי הנישואין, בית הדין הרבני ידאג לתת לה התראה. לדברי עו"ד רן רייכמן, אם היא תמשיך בהתנהגותה חרף ההתראה, כתובתה תישלל.

אל תיקחו את הסיכון

לאור כל האמור לעיל, ההמלצה היא להעמיק בנושא וכן לבדוק את הכתובה שברשותכם. עורך דין רן רייכמן מוסיף, כי אם אתם עומדים לפני החתונה, מוטב שתבינו כי הסכום בו תנקבו הנו בעל תוקף משפטי וכי לא מדובר בסכום דמיוני וחסר קשר למציאות. לייעוץ נוסף בנושא מומלץ לפנות לעורך דין רן רייכמן, המתמחה בדיני משפחה וגירושין.

לחצו לעמוד של עורך דין רן רייכמן ב"פסקדין" >>

פורסם בקטגוריה גירושין, מאמרים כלליים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.